Monday, 25 April 2011

Jangan Biar Terus Terluka


sesuatu yang tak bisa digapai di sebalik relung hati,, diungkap melalui kata,,, dihembus melalui hembusan nafas,, sesuatu yang hilang tanpa sedar.. kotak hati bermonolog.. bibir cuba mengungkap kata.. tak bisaa..hanya jari bisa menari menekan kekunci.. rasa mahu saya hilang? saya akan! akan hilang! hilang hingga tak bisa untuk digapai..
p/s bahasa puitis dipagi buta...jangan tambah luka di hati..

              +=++ ini status fb saya...


awak tak mungkin jadi saya!
awak takkan mungkin faham saya!
awak tak pernah mengalami apa yang saya alami..
awak jangan terus buat saya tertanya-tanya..
ini bukan soal cinta,, ini soal maruah..
maruah saya seorang wanita....
jangan sesekali memperkotak-katikkan hati saya..

p/s wanita! anda wajar bertegas dalam sesuatu keputusan mengenai MARUAH...
LELAKI, boleh cakap itu dan ini,,, boleh cakap sesedap hati.. tahu,, mereka EGO! Ego seorang lelaki ada batasnya! jangan sampai melukai hati wanita yang lembut itu...


Lelaki,,Perempuan,,,
dua makhluk Allah yang dicipta..
untuk saling melengkapi!
bukan saling menyalahkan mengenai kekurangan masing-masing!
Lelaki,,, wanita ada hati,, ada cara untuk menegur,,,
bukan bahasa kesat,, mahupun provokasi...
kelembutan tutur kata,, akan mudah menambat hati...
wanita,,, jangan keras hati... kita dilahirkan penuh kelembutan,,,
ciri wanita yang penuh kesopanan...
jangan ketepikan...
jadilah wanita sejati...

Lelaki...
anda... bukan diciptakan untuk melukai hati yang rapuh itu...
tetapi meneguhkan hati itu....
seteguh tembok batu...
agar tidak terdedah kepada,,anasir-anasir pincang..
ciptaan manusia bertopengkan binatang..
dicipta wanita dari rusukmu...
sebagai tanda untuk kami dilindungi...
bukan dikhianati..bukan dikeji..

p/s Islam mengajar kita adab menasihati.. ada caranya.. bukan dengan umpatan,, makian mahupun kata-kata kesat..fenomena sekarang,, sang lelaki mengata itu dan ini.. mencarut itu dan ini... tak fikirkah hati kami.. tegur itu perbuatan yang betul! wajib menegur jika ada salahnya.. tetapi fikirlah cara yang baik...

Wanita,,,
teguhkan hatimu...
tetapkan imanmu..
dunia kini,,,pernuh cabaran...
penuh onak berliku yang perlu kita tempuh...
jadilah wanita yang berhati waja..
jangan mudah tersentuh..
jangan mudah terluka..
kerana JANJI Allah itu pasti....


p/s riwayat muslim: sesungguhnya dunia itu hanyalah KEINDAHAN semata.. dan sebaik KEINDAHAN adalah WANITA SOLEHAH..



p/s saya sebenarnya mahu menulis sajak..tapi tak jadi sangat..lebih kepada nasihat untuk menguatkan hati nurani yang kian rapuh.. Ya Allah,,teguhkan hati ini..

3 comments:

  1. nice entry!!

    ☆┌─┐ ─┐☆
    ☆│▒│ /▒/
    ☆│▒│/▒/
    ☆│▒ /▒/─┬─┐... HYE!!HYE!!
    ☆│▒│▒|▒│▒│ ..PEACE!!!....
    ┌┴─┴─┐-┘─┘
    │▒┌──┘▒▒▒│..MENJEJAK DISINI!!..
    └┐▒▒▒▒▒▒

    ✿ salam singgah dari mummyweiyda✿
    ✿eppy blogging ya!!✿

    Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

    ReplyDelete
  2. wahhh..!
    jgn biar terus terluke..!
    :D

    ReplyDelete