Wednesday, 6 April 2011

tips: CaRa TerBaiK jaga MUka!

hey ladies! or man either.. hehhehe..malas cakap omputih.. cakap malay plak eh..
ok.. entry kali ney aku nak share some tips untuk jaga muke? wah~~~ terBAEK~~
++CANTIK sangat kah muke aku? wuhuuu~~ answer= tak buruk.. yang penting tak buruk muke aku..
actually aku decide nak wat entry ney sebab ramai tnye amacam mane ku jage muke? especially cekgu2 n kawan2 serta mak cik2... bak kate haziqah ramli...muka ko bervitamin! aahah..apakah!
daada.. tak yah nak lebih!!
firstly... muka yang bersih=hati perlu bersih,, basiclly! abah pernah berkata air wudu' itulah yang akan menaikkan seri wajah! ok tu basic,, asasnye...maknanya sini jaga ROHANI korang...

secondly,,, mesti ada set penjagaan muke yang lengkap! basic set biasanya ade ney!
1. pencuci muka
2.penyegar
3. pelembap..

--ney adalah basic set yang perlu ade sebagai syarat minimum saje.. syarat maximum pulak? ahaha..
ney dier:
1.skrub muka
2.pencuci muka
3.penyegar
4.serum
5.krim pelembap siang
6. krim pelembap malam
7.krim mata
8.losyen pelindung suria
9.krim kecantikan 
 

*huhuh..banyak nye eh..memang banyak! aku ade sume set lengkap ney,, and aku juga memang pengguna setia produk safi balqis.. skarang ney, aku guna safi balqis perfect 10... huhuh... sebabnye kulit aku memang serasi ngan safi balqis..
set safi balqis perfect 10

oke..skang ney aku nak share tips macam mane cara penjagaan yang betul... first of all kita mulakan dengan......

  1. skrub muka...skrub muka ney kita pakai mula-mula sekali.. skrub ney bertujuan untuk membuang sel-sel kulit mati... skrub ney tak boleh gune selalu tau.. hanya 3 kali seminggu untuk kesan terbaik.. sebab kalo gune selalu, muka akan jadi kering.
2. pencuci muka.. pencuci muka haruslah guna setiap hari! aku biasanya akan cuci muka dua kali sehari.. tujuannya untuk membuka liang roma dan pori-pori yang tesumbat dengan kekotoran dan minyak.. cara nak cuci ada dua.. mula-mula cara menaik ke atas untuk menegangkan kulit dan kedua gosokkan secara memusar..gosok lembut-lembut..jangan kasar-kasar.

       3. penyegar.. cakap pasal penyegar ade jugak orang malah nak guna,. sebab sesetengah berpendapat penyegar ney menghakis kulit.. anda,,anda dan anda memang silap! fungsi penyegar adalah untuk menutup kembali liang roma yang terbuka sewaktu proses mencuci muka..satu bonus bagi mereka yang menggunakan penyegar! caranya ialah, basahkan kapas muka dan kemudian usapkan ke muka dan leher secara menegak.. ade orang men letak je kat tangan then tepek kat muka..owwhh,, hentikan tabiat tu..hnye menyebabkan kulit anda makin terok.

       4. serum,, okey serum ney memang agak mahal sedikt harganya.. tapi kesannye memang memberangsangkan.. fungsinya untuk melembapkan kulit disamping membantu proses pemulihan kulit.
cara pemakaian..picitkan sedikit dan usapkan dimuka secara menegak..jangan lupa dileher sekali.

5.krim mata.. fungsinya untuk mengurangkan lingkaran gelap bawah mata,, usapkan sedikit disekeliling mata,,

6. krim pelembap siang dan malam.. fungsinya memanglah untuk melembapkan kulit..tapi kalo aku aku pakai krim pelembap siang bila nak keluar rumah je..sebab bahaya kot kalau keluar rumah waktu panas terik tanpa sebarang pelindung..especially kulit muka kita memang agak sensitif kan? ni pulak, bonus bagi kamu,kamu yang jaga muka..krim pelembap malam.. wajib guna untuk kesan terbaik.. sebab waktu malam adalah masa tebaik untuk memperbaiki sel-sel kulit dan melembap..

7. krim kecantikan.. aku tak salu guna.. kalo guna pon untuk alas make-up je.. bagus jugak krim kecantikan ney... krim kecantikan ney berfungsi menyamaratakan tona kulit korang.. terbaek..


--ok ney antara tips untuk menjaga muka dengan set penjagaan muka yang lengkap.. semuanya bergantung pada korang jugak..kene bedisiplin sket la kalo nak dapat kesan yang terbaik.. sebenarnye ade lagi tips untuk jaga muka.. nanti aku share untuk entry yang len okey! selamat mencuba!
nak letak gak gamba latest ngan kimi.. okeh,,sy x make up hnye krim pelindung shje..

21 comments:

  1. yeah.trbaekkk r sya...sukew cgt2 entry nie...
    n kesimpulannyerr..sy ad sumer 2 tp x pakai..
    n yg sy pkai hanyelah pncuci...

    pmalas an??well..sy mmg pmalas.haha
    thanx ya..

    ReplyDelete
  2. huhu...try sket2 sab,,sy pon malas gak sbnrnye..heheheh... tapi mmg tpakse la jgak pkai,,eheheh

    ReplyDelete
  3. BAR..........GUSSSSSSSSSS......... TP MASKER XDE KER..HAHAHA....

    ReplyDelete
  4. tarikh lahir sama gan kite larrrr....

    ReplyDelete
  5. As'kum.

    Kalau muka itu terasanya bermasalah, segera ke:

    Rawatan Penjagaan Kulit Muka Berkesan

    bagi memperbaiki serta memperelokkannya. Semoga berjaya. Tq.

    ReplyDelete
  6. hai...saya pun pakai safi balqis ni tp tak pernah plak pakai serum...saya pakai cream je...so, nk tanya lah serum ni dipakai selepas pakai toner ke then pakai krim siang dan malam ye....gitu ye...tima kasih utk jawapan yaa...

    ReplyDelete
  7. ..sy p0wn gune pr0duk safi tp sy gune cmp0r2..leyh kew.??means safi uv whie n safi perfect10..??heehehehe..

    ReplyDelete
  8. anon,, sory baru perasan serum kne pakai selepas pakai toner tapi make sure yang toner tu dah betul2 meresap dalam kulit.

    ReplyDelete
  9. owwhh,, boleh je.. asal kan masih produk yg sama.

    ReplyDelete
  10. saya guna safi krim kecantikannya suda 10 tahun sejak sek men.saya nak tanya krim kecantikan nie telap air ke?sebeb bila d basuh dengan air dia tak hilang.sah tak wudhuk.guna krim nie?risau lah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf baru reply.. setahu saya krim ni telap air sbb saya cuci dengan kapas pun tak de kesan krim ni.. cuma krim ni agak berminyak kan. jadi saya guna bedak baby untuk serap lebih minyak dan air pun akan meresap dgn lebih mudah..:)

      Delete
  11. As slm,nak tnyer..
    kalo tmpt yg bekas jerawat n sedang naik jerawat..elok x pakai produk nih like toner n pelembap??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf baru reply.. Emm,, sy adviseif muka statnaik jerawat n sedang ade jerawat boleh je pakai.. N try to avoid pakai compact powder.. Pakai toner, pencuci n pelembap macam biasa tapi jgn pakai compact just pakai bedak baby.. Berkesan. Saya dah try.. :)

      Delete
  12. Salam nak tnye , kalau bb krim sme jugak pemakaian dgn krim kecantikan ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bb krim fungsinya sama macam krim kecantikan.. Tapi sifat dia lain sket..tapi if saya kalo dah pakai bb cream x pakai dah krim kecantikan.. Tapi x pernah try lgi bb krim yang safi..

      Delete
  13. Salam nak tnye , kalau bb krim sme jugak pemakaian dgn krim kecantikan ke ?

    ReplyDelete
  14. SALAM..saya dah pakai safi dekat 5tahun...muka ok je bersih..ramai org tegur..tapi sampai 1 pringkat muka naik jerawat & tingal kesan hitam..so sad..mybe sbb ada satu bedak ni sy pakai yg menyebabkan muka naik jerawat...so saya stop pakai safi..& pakai benda lain.sbb ada org kata safi ni kat luar muka elok..tp jerawat ada kat dlm..betul ke? confius nie...mcm2 beli..dah dr muka elok..jd xelok..kita pun risau sm la..bila pk balik..sy nak teruskan pakai safi...apa pendapat?

    ReplyDelete
  15. as salam. tumpang tnya, krim pelembap malam nk pakai sebelum tido atau kena basuh dulu muka sblum tido?

    ReplyDelete
  16. salam..tmpng tnya,klu nk bli 1 set full,brp smua kt dlm dya??
    bru nk try nie..hehe.. =)

    ReplyDelete
  17. salam.nak tanya,tak boleh ke kalau pakai serum je,tayah pakai toner.boleh?
    dan lagi satu,kalau kena pakai toner sebelum pakai serum,sebelum pakai toner kena pakai apa pulak?haihh pening2.mohon bantu.huhu.tq

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum.., sye nk tahu step by step cra pakai produk safi ni...sye dh lama pakai brngan safi tp pencuci,pelembab n krim kecantikan je...sekarng sye nk cuba full set,tp xthu mne satu sye patut pakai dlu..tkut kalu salah pakai laen plak jdnye....
    sekian, Terima Kasih.. ^_^

    ReplyDelete